درباری BMW M
درباری BMW M
M1، M3، M5 –
این مدلهای زیربرند BMW M نبض بسیاری از علاقهمندان به مسابقات اتومبیل را به خود جلب میکنند.
رنگ های لوگوی M به همان اندازه آشنا هستند.
اما آنها از کجا می آیند؟
و چه کسی علامت تجاری را ایجاد کرد؟
برای اگاهی از این موضوع مطالعه را ادامه دهید.
این که “M” BMW M در اصل به معنای “موتور اسپورت” بود،
در بین علاقه مندان به اتومبیل کاملاً شناخته شده است.
اما شاخه اسپورت BMW از کجا رنگهای خود را دریافت کرد؟
آبی باواریایی ممکن است به دلیل رنگ طراحی لوگوی BMW واضح باشد
(➜ بیشتر بخوانید: تاریخچه آرم BMW)،
اما قرمز و بنفش از کجا می آیند؟ و آرم M چگونه به وجود آمد؟
درباری BMW M ما به آرشیو BMW Group سری میزنیم تا متوجه شویم.
رنگ های BMW M GmbH، نتیجه یک پروژه مشترک
هر داستان موفقیت بزرگی یک افسانه با خود دارد
و همین امر در مورد آرم و رنگهای BMW M نیز صادق است.
کارکنان BMW در انتخاب رنگها برای طراحی بخش موتوراسپرت در BMW در سال 1972
شرکت داشتند:
Jochen Neerpasch (در آن زمان مدیر مسابقه و مدیر عامل BMW Motorsport GmbH)
Wolfgang Seehaus (در آن زمان طراح داخلی BMW)
Manfred. Rennen (در آن زمان طراح بیرونی BMW).
BMW M GmbH در سال 1972 به عنوان یک واحد تجاری برای محصولات اسپرت برند BMW تاسیس شد.
در آن زمان نام رسمی هنوز BMW Motorsport GmbH بود.
تا اینکه در سال 1993 به BMW M GmbH تبدیل شد.
بخش خودروهای اسپرت جدید ایجاد شده قرار بود
فعالیتهای مسابقهای BMW را تحت یک هویت شرکتی واحد و یکپارچه ترکیب و حرفهای کند.
عنصر متحد کننده برای همه اینها یک طرح رنگ واضح بود.
طراح Seehaus بخشی از تیم مسئول آن بود و او کسی بود
که رنگهای آبی، بنفش و قرمز BMW M را خلق کرد.
آبی مخفف BMW،
قرمز برای موتوراسپرت و بنفش برای ترکیب منحصر به فرد این دو است.
آرم M BMW: نمادی با ارزش برند قوی
مارک تیسبورگر، مورخ اتومبیلرانی و مسابقهای BMW Group Classic،
میتواند از منابع مختلف آرشیو و خاطرات ثبت شده از کسانی که آنجا بودند استفاده کند.
با توجه به تفسیر او از ترکیب رنگ،
آبی مخفف BMW است،
قرمز احتمالاً از Texaco الهام گرفته شده است
و بنفش به عنوان ترکیبی از این دو انتخاب شده است.
هنگامی که از او در مورد داستان پشت Texaco سوال می شود،
درباری BMW M می گوید:
“به احتمال زیاد قرمز در طرح رنگ BMW Motorsport نماینده Texaco است،
علیرغم این واقعیت که مذاکرات حمایت مالی با این شرکت در پایان سال 1972 شکست خورد و معامله هرگز به نتیجه نرسید.
Thiesburger این امر را قابل قبول میداند
زیرا Seehaus قبلاً در سال 1972 لوگوی Texaco را در طرحهای جدید خودروهای مسابقهای گنجانده بود،
همانطور که توسط نقشههای طراحی مختلف در آرشیو BMW Group پشتیبانی شده است.
نمایندگی بی ام و
این در زمانی بود که BMW با حمایت Castrol –
که لوگوی آن سبز آشنا بود –
در مسابقات مسابقه شرکت می کرد.
به گفته Thiesburger،
اضافه کردن قرمزها درست در آغاز مذاکرات با Texaco غیرعادی بود،
اما شاید می توانست تلاشی برای به دست آوردن شرکت باشد.
مانفرد رنن، همکار Seehaus نیز ادعا کرد که در طراحی رنگهای لوگو نقش داشته است،
اگرچه Thiesbürger اشاره میکند
که هیچ سند تاریخی برای تأیید این موضوع وجود ندارد.
در حالی که یوخن نیرپاش این افسانه ماندگار تگزاکو را تایید کرد،
رنن نقش تگزاکو در طرح رنگ را رد کرد.
اولین مسابقه در BMW 3.0 CSL
مدیر سابق مسابقه BMW Jochen Neerpasch ادعا می کند
که Seehaus نیز این رنگ ها را به دلیل تمایز خوب در عکس های سیاه و سفید انتخاب کرده است.
درباری BMW M به گفته خود BMW M:
“آبی مخفف BMW،
قرمز برای موتوراسپرت
و بنفش برای ترکیب منحصر به فرد این دو است.”
اگر بنفش را با آبی تیره جایگزین کنید،
این موضوع امروز هم صادق است.
لوگوی سه رنگ M به سرعت به خودروهای مسابقه ای
Bayerische Motoren Werke راه یافت.
طراحی رنگی چشمگیر اولین مسابقه خود را در سال 1973
در BMW 3.0 CSL ارائه کرد که در نتیجه به نماد BMW تبدیل شد.
به گفته Neerpasch،
طراح گرافیک خارجی پیر مندل مسئول طراحی نهایی خودرو
با همکاری طراح BMW Rennen بوده است.
خودروهای پرفورمنس در بخش مسابقه هنوز از رنگهای معروف M در اندازهها و طرحهای مختلف استفاده میکنند.
چیزی که اغلب فراموش می شود این است که طرح رنگ آبی،
بنفش و قرمز BMW M بسیار طولانی تر از ترکیب این رنگ ها و خود “M” بوده است.
در حالی که رنگها از سری M 1973 BMW به بعد استفاده میشد،
تا سال 1978 بود که حرف “M” با معرفی BMW M1 در لوگو گنجانده شد –
اولین خودرویی که توسط BMW M GmbH توسعه یافت.
از آن زمان، طرح سه رنگ و “M” همیشه با هم استفاده می شود
و در تمام خودروهای BMW M نقش بسته است.
بیامو از سال 1973 از لوگوی BMW،تعمیرگاه BMW
از جمله تغییرات در بخشهای دایرههای متحدالمرکز،
استفاده کرده است.
به گفته یوخن نیرپاش،
طراحی این نشان اولیه موتوراسپرت BMW از آژانس طراحی گرافیک سوئیس مولر نشات گرفته است.
لوگوی BMW M power
لوگوی افسانهای که از سال 1978 استفاده میشود،
با سه نوار که به M تکیه دادهاند، برای تأکید بر سرعت و پویایی سری M BMW طراحی شده است.
این طرح توسط استودیوی طراحی Italdesign
تحت مدیریت جورجیو جوجیارو طراحی شده است
و با نام Giugiaro M نیز شناخته می شود.
در طول سال ها، طراحی لوگوی M و راه راه های M با دقت اصلاح شده است،
به عنوان مثال رنگ بنفش به آبی تیره تغییر کرده است.
جدیدترین به روز رسانی طراحی شرکتی در مارس 2020 انجام شد و از آن زمان به بعد،
آرم ارتباطی BMW M ظاهر جدید خود را صرفاً برای ارتباط با نام تجاری نشان داده است.
اکنون در مقابل سه، دو بعدی است و دارای چهار رنگ آبی روشن،
آبی تیره، قرمز و سفید “M” است.
دستاورد پیشگام BMW M
منشأ رنگهای BMW M یک داستان چند وجهی است.
آنچه ما می دانیم این است که طراح BMW ولفگانگ سیهاوس نقش اصلی را ایفا کرد.
و مانفرد رنن، طراح BMW، حداقل در طراحی راه راه نقش داشته است.
آژانس طراحی گرافیک مولر مسئولیت ایجاد نشان BMW M را بر عهده داشت،
در حالی که آخرین خطوط برای وسایل نقلیه از استودیوی طراحی پیر مندل بود.
به طور خلاصه،
بنابراین،
لوگو چیزی شبیه یک تلاش مشترک بود.
Thiesbürger،
کارشناس BMW Group Classic، میگوید:
«ایجاد و استفاده از رنگهای BMW M را میتوان به عنوان یک دستاورد پیشگام از نظر هویت شرکتی در نظر گرفت.
این امر با این واقعیت نشان میدهد که رنگها و طرحها از زمانی که برای اولین بار در دهه 1970 عرضه شدند،
اندکی تغییر کردهاند.
و چرا کسی می خواهد آن را تغییر دهد؟
امروزه تنها علاقه مندان به خودرو نیستند که تشخیص می دهند
که لوگوی M نشان دهنده اسپرت ترین مدل BMW برای چندین دهه است.
رنگهای آبی،
بنفش و قرمز BMW M
به مدیر سابق مسابقه Neerpasch و طراحان BMW Seehaus و Rennen برمیگردد.
استودیوی طراحی گرافیک مولر اولین نشان موتوراسپرت BMW M را طراحی کرد،
در حالی که طراحی نهایی ماشین مسابقه از استودیوی طراحی پیر مندل تهیه شد.
لوگوی M توسط استودیوی طراحی Italdesign تحت مدیریت Giugiaro توسعه داده شد.
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)